Prosessen
Fjerning av gammel overflate
Første skritt er å fjerne gammel krom, kobber og nikkel.
Etter fjerning av gammel overflate er det nødvendig å få overflaten fin ved hjelp av grovere pussing og deretter polering til sist.
Dette er det første galvaniske lag som de følgende lag blir lagt oppå.
Kobberet beskytter delen mot korosjon, dekker over porøsiteter og danner underlaget for påfølgende polering som grunnlag for nikkel og krommoverflaten.
Dette tykkere laget av nikkel er basisgrunnlaget, det blir en skinnende overflate og sørger for hardhet og beskyttelse. Før i verden stoppet prosessen her og deler fra biler fra ca.1925 og eldre har bare nikkel som øverste lag. Det gir en blank og litt gulere overflate.
Krommlaget er tynt, men ekstremt hardt, dette gir en ekstra beskyttelse og en «hvitere» overflate.
Her blir urenheter etter tørking fjernet. Derretter blir delen polert med myke materialer og påført en spesiell polish og beskyttende pasta.